Tuesday, April 12, 2011

BPA dan Manusia? Apa hubungan Mereka?!




Comel kan botol susu baby dalam gambar ni?

But,

Can u see the different?

Disebelah kanan ialah botol susu policarbonate yang mengandungi Bisphenol A (BPA)!

( botol susu jenis ini akan diharamkan penjualannya bermula 1 mac 2012.)Ia lebih keras dan lutsinar.

Disebelahnya tu pula adalah botol susu yang selamat digunakan.

Tahukah anda?? Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan terbaru oleh Kesatuan Eropah (EU) telah pun mengharamkan penggunaan botol jenis ini.

Apa itu BPA? Dan kenapa pula ia bahaya??!

Bisfenol A (BPA) tu adalah bahan kimia yang terdapat dalam plastik polikarbonat.Plastik jenis ini adalah jernih dan tahan lasak dan digunakan dalam pelbagai produk especially botol susu baby,botol air mineral,dan bekas makanan.

BAHAYA kerana...

Bisfenol A yang terkandung dari produk2 itu boleh MELARUT RESAP dalam makanan atau minuman kita dan seterusnya masuk dalam tubuh badan manusia..iaitu... >> kita ofcozzz!

Tau tak..

Dos bisfenol yang sikitt ja pun boleh disalah anggap sebagai ‘estrogen’.dimana,, hormon ni berfungsi mengawal perkembangan otak kita,dan pertumbuhan janin.Ini akan bawa kepada kesan negatif kepada kita.

Bagi baby,kalo mereka terdedah kepada bahan BPA, otak mereka akan dipengaruhi begitu juga dengan ‘perangai ‘ mereka.

Ada kajian mengatakan BPA mungkin salah satu faktor yang membuatkan lelaki cenderung untuk berperangai seperti perempuan. Uhuk3....

Sedih dan kecewa nya i bile lelaki hensemm di luar sana menjadi milik lelaki hensem yang lain.. huhu T_T

Apapun, i belum jadi MUMY ok~~..

Belum juga jadi HOTMAMA..

So,

I juz nak tekan kan part2 di mna ‘kita2’ yang sering makan maggi dan merendam maggi tersebut di dalam ‘container’ ataupun bekas makanan plastik dengan air panas yang sgt2 panas! Atau nama lainnya,air panas yang menggelegak!

Terdapat kajian mengatakan bahan yang mengandungi BPA akan melepaskan bahan berbahaya itu 55 kali ganda lebih cepat apabila diisi dengan air panas menggelegak berbanding air suam/biasa.

Lagi satu yang pelajar asrama,matrikulasi or universiti selalu buat selain masak maggi adalah ,mengisi air dalam botol mineral samaada besar atau kecil.

Kadang2,setahun lum tentu tukar botol minuman tu ,n diguna ulang2.

I tahulah! Sebab i pun buat T_T.

So..

Untuk lebih menakutkan korang,

BPA ni bertanggungjawab MENYONGSONGKAN CIRI-CIRI JANTINA SESEORANG DAN MEROSAKKAN KROMOSOM! Dan dikaitakan dengan mmasalah lain seperti KANSER PAYUDARA,KANSER PROSTAT,PENYAKIT JANTUNG dan KENCING MANIS.

So..

Jumla kita jadi pengguna yang bijak kawan2..selamatkan baby2 yang comel di dunia inii...lagi2 kalau beby2 tersebut bakal menjadi lelaki yg hensyem2 pabila mereka dewasa kelak2. Lagi2 kalo ada yang iras2 Lee Min Ho!

Kalo ada akak2 or abg2 korg yang dah berkahwin,sedang berkahwin atau akn berkahwin dan dalam proses nak menimang cahaya mata,jgn lupa sebarkan info ini

Begitu juga dengan cara hidup kita ni.berubahla menjadi lebih profesional dan bijak demi kesihatan yang sihat!

Ini sedikit info mengenai BPA

Botol susu bayi bebas BPA biasanya dilabel `bebas BPA' pada bahagian bawah botol. Botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi BPA bersifat keras dan lutsinar Ia boleh dikenal pasti melalui kod identifikasi plastik yang biasa didapati di bawah botol susu bayi. Kod terbabit ialah nombor 7, nombor 7 dan PC, nombor 7 dan `other' Alternatif botol susu bayi di pasaran ialah yang diperbuat daripada polypropylene (PP), polyethersulfone (PES), polyamides (PA) dan kaca.

Kenapa aku semangat sgt nak share pasai benda ni?? Sebab pagi tadi dalam kelas i jumpe botol ini..

^^

What a luck!


Comel kan botol ni???!!!

=.=”

Haha sebab........ di botol ni ada tertulis

Tu yang aku semangat nak share bende ni.. baruu je baca berita harian pagi tadi.jumpa pasal benda ni.. tengok2 de kwn aku sorg yg comel loteh ni bawa botol ni.. so,, aku pun excited terang kat dorg pasal BPA ni..walopun X CUKUP INFO beno nye pagi td. Haha ..

So nau.. Momon,pot2,titi, n zacky and nini(tuan punya botol)

Sile bace puas2 ye.. jgn segan2..wat macam blog sendiri..sekian..

=.=”










No comments:

Post a Comment